GA4 در مقابل Universal Analytics: چه تفاوتی دارد

در این مطلب خواهید خواند:
آیا می دانید چه تفاوتی بین Google Analytics 4 و Universal Analytics وجود دارد؟
GA4 آخرین نسخه Google Analytics است و به زودی جایگزین Universal Analytics خواهد شد. در نسخه جدید، گزارشها، معیارها، سیستمهای ردیابی و موارد دیگر را دریافت میکنید.
در این مقاله، GA4 را با Universal Analytics مقایسه میکنیم و به شما نشان میدهیم که تفاوت واقعی بین این دو پلتفرم چیست.
GA4 در مقابل Universal Analytics: مروری کوتاه
Google Analytics 4 نسل جدید پلتفرم تحلیلی معروف گوگل است. این برای ردیابی وب سایت و برنامه های وردپرس شما در همان ویژگی طراحی شده است. قبلاً باید برنامه ها و وب سایت های خود را به طور جداگانه در Universal Analytics دنبال کنید.
با Google Analytics 4، تصویر بهتری از سفر مشتری خود در چندین کانال و دستگاه دریافت می کنید. GA4 همچنین حریم خصوصی داده های بهتری را برای کاربران ارائه می دهد.

از سوی دیگر، Universal Analytics (UA) نسخه قبلی گوگل آنالیتیکس است. این در سال 2012 معرفی شد و احتمالاً نسخه ای است که امروزه بسیاری از وب سایت ها برای ردیابی ترافیک وب سایت خود از آن استفاده می کنند.
با این حال، یونیورسال آنالیتیکس در 1 ژوئیه 2023 غروب می کند. این بدان معنی است که دیگر بازدیدکنندگان شما را پس از غروب آفتاب ردیابی نخواهد کرد و Google ویژگی های جدیدی را برای آن پشتیبانی یا معرفی نخواهد کرد.
به همین دلیل مهم است که در اسرع وقت به Google Analytics 4 بروید. به این ترتیب، از داده های خود محافظت می کنید و سوابق تاریخی برای مقایسه با زمانی که UA خاموش می شود، خواهید داشت.
بیایید به چند تفاوت مهم بین GA4 و Universal Analytics نگاه کنیم. می توانید روی هر یک از پیوندهای زیر کلیک کنید تا به بخش مربوط به آن ویژگی خاص بروید.
- یک رابط گزارش تغییر یافته
- مدل جدید اندازه گیری داده در GA4
- بدون نرخ پرش و معیارهای گزارش دهی جدید
- Google Analytics 4 تبدیل فرم ها را ردیابی نمی کند
- اهداف Universal Analytics با رویدادها جایگزین می شوند
- انجام تجزیه و تحلیل پیشرفته در گوگل آنالیتیکس 4
یک رابط گزارش تغییر یافته
اولین تفاوتی که بین Google Analytics 4 و Universal Analytics مشاهده خواهید کرد، رابط گزارش جدید است.
در GA4، اکثر گزارش ها جایگزین یا تغییر نام داده اند. یکی از دلایل این امر این است که آخرین نسخه تجزیه و تحلیل از مدل اندازه گیری متفاوتی در مقایسه با Universal Analytics استفاده می کند.
برای مثال، گزارشهای جدیدی مانند Engagement، Monetization و Retention را در GA4 خواهید دید.

از سوی دیگر، یونیورسال آنالیتیکس رابط گزارش دهی کاملا متفاوتی دارد.
به عنوان مثال، تمام گزارش ها با هم در 5 دسته اصلی گروه بندی می شوند.
- به موقع
- حضار
- تحصیل
- رفتار – اخلاق
- تبدیل ها
می توانید هر یک از این موارد را در منوی سمت چپ داشبورد اصلی GA4 خود پیدا کنید.

با این حال، درک این گزارش ها و کشف بینش در مورد ترافیک وب سایت خود برای مبتدیان می تواند طاقت فرسا باشد.
یک راه ساده تر برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری، استفاده از MonsterInsights است. این بهترین افزونه Google Analytics برای وردپرس است و یک رابط گزارش دهی مبتدی را ارائه می دهد.
بدون نگرانی در مورد پیمایش گزارشهای پیچیده Google Analytics، دادههای مهم را در داشبورد وردپرس خود مشاهده میکنید.

اگر تجزیه و تحلیل را در وب سایت خود تنظیم نکرده اید، لطفاً راهنمای ما در مورد نحوه نصب Google Analytics در وردپرس را ببینید.
مدل جدید اندازه گیری داده در GA4
یکی دیگر از تفاوت های عمده بین GA4 و Universal Analytics نحوه عملکرد آنها هنگام جمع آوری و پردازش داده های وب سایت شما است. Universal Analytics از یک مدل اندازه گیری بر اساس جلسات و بازدید از صفحه استفاده می کند. در حالی که GA4 از یک مدل مبتنی بر رویداد برای ردیابی داده های شما استفاده می کند.
Sessions میتواند دادهها را به یک فرد مرتبط کند و آنها را بهطور خاص در تعامل با سایت شما ردیابی کند. دادههای رویداد ناشناس هستند و به جای اینکه کاربران خاص آن اقدامات را انجام دهند، اهمیت به اقدامات خاصی داده میشود.
این به شما امکان می دهد سفرهای پیچیده خریدار را در چندین دستگاه به طور دقیق ردیابی کنید.
همچنین فعال کردن ویژگیهای اندازهگیری پیشرفته در Google Analytics 4 را آسانتر میکند. برای مثال، میتوانید با کلیک روی یک سوئیچ در GA4، ردیابی کلیک بر روی لینک خروجی و عمق پیمایش را تنظیم کنید.
از سوی دیگر، با یونیورسال آنالیتیکس، باید یک راهاندازی پیچیده انجام دهید یا کد رهگیری را برای پیکربندی آن نوع ردیابی کلیک یا ردیابی پیمایش پیوند انجام دهید.
بدون نرخ پرش و معیارهای گزارش دهی جدید
با Google Analytics 4، معیارهای جدیدی را همراه با گزارش های جدید دریافت می کنید. بلافاصله متوجه خواهید شد که هیچ معیاری برای نرخ پرش در Google Analytics 4 وجود ندارد.
نرخ پرش به شما می گوید تعداد کاربرانی که وب سایت شما را بدون تعامل، مانند کلیک کردن بر روی پیوند، ثبت نام در خبرنامه یا خرید یک محصول، ترک کرده اند.
در عوض، GA4 معیار جدیدی به نام «جلسات درگیر برای هر کاربر» را نشان میدهد. این نشان می دهد که چند نفر با محتوای شما تعامل داشته اند. این شامل جلسهای است که در آن کاربر به مدت 10 ثانیه یا بیشتر در یک صفحه میماند، 1 یا چند رویداد را راهاندازی میکند، یا کاربر 2 یا چند صفحه را مشاهده میکند.

علاوه بر این، GA4 همچنین معیارهای جدید بیشتری را در گزارش Engagement ارائه می دهد. به عنوان مثال، یک معیار میانگین زمان تعامل وجود دارد که در گذشته میانگین مدت جلسه در Universal Analytics بود.
یکی دیگر از معیارهای جدیدی که در Google Analytics 4 پیدا خواهید کرد، صفحات و صفحه نمایش است. این صفحهها و صفحههای برنامهای را نشان میدهد که بیشترین ترافیک را در وبسایت شما دارند.
میتوانید این دادهها را در UA در زیر گزارش صفحههای فرود برتر پیدا کنید. اگر از MonsterInsights استفاده می کنید، این افزونه مهم ترین صفحات شما را در داشبورد وردپرس نشان می دهد.

Google Analytics 4 تبدیل فرم ها را ردیابی نمی کند
تفاوت بعدی که هنگام مقایسه GA4 با Universal Analytics متوجه خواهید شد، تبدیل فرم است.
فرم ها واقعا برای هر کسب و کاری مفید هستند. آنها به کاربران اجازه می دهند با شما در تماس باشند، بازخورد ارائه دهند و سوالات خود را حل کنند. ردیابی فرم وردپرس خود در گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند ببینید کدام فرم بهتر عمل می کند.
با این حال، راهاندازی ردیابی تبدیل فرم در Google Analytics 4 نیازمند افزودن کد سفارشی است. اگر توسعه دهنده نیستید، این می تواند بسیار مشکل باشد. کوچکترین اشتباهی می تواند ردیابی شما را مختل کند و وب سایت شما را خراب کند.
گفته می شود، MonsterInsights به شما کمک می کند فرم ها را خارج از جعبه ردیابی کنید. شما نیازی به ویرایش کد یا استخدام یک توسعه دهنده ندارید. بعلاوه، گزارشی را در داخل منطقه مدیریت وردپرس شما با نمایش ها، تبدیل ها و نرخ تبدیل برای هر فرم نشان می دهد.

اهداف Universal Analytics با رویدادها جایگزین می شوند
در یونیورسال آنالیتیکس، می توانید تعاملات مختلف کاربر را با استفاده از اهداف ثبت کنید. شما 4 نوع هدف در UA دریافت می کنید که عبارتند از:
- مقصد – میتوانید هدف مقصد تعیین کنید تا زمانی که کاربر به یک صفحه خاص میرسد، مانند صفحه تشکر یا صفحه فرود محصول، آن را ردیابی کند.
- مدت زمان – این هدف به شما کمک می کند تا ببینید افراد قبل از خروج چقدر در وب سایت شما باقی می مانند.
- صفحات در هر بازدید – استفاده از اهداف صفحات در هر بازدید به شما این امکان را می دهد که تعداد صفحاتی را که یک بازدیدکننده مشاهده می کند قبل از ترک سایت خود کشف کنید.
- رویداد – با کمک رویدادها، می توانید تعاملات کاربران در سایت خود را که Universal Analytics به طور پیش فرض ردیابی نمی کند، ردیابی کنید.
با این حال، Google Analytics 4 این اهداف را با رویدادها جایگزین می کند. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه آنلاین دارید، میتوانید رویدادها را برای ردیابی تعاملات و تعداد افرادی که جزئیات پرداخت و اطلاعات ارسال را وارد میکنند فعال کنید.

انجام تجزیه و تحلیل پیشرفته در گوگل آنالیتیکس 4
تفاوت دیگر بین هر دو پلتفرم تجزیه و تحلیل، سطح تجزیه و تحلیل پیشرفته ای است که می توانید در Google Analytics 4 انجام دهید.
در Universal Analytics، میتوانید گزارشهای سفارشی ایجاد کنید و از ابعاد ثانویه برای کشف بینشها استفاده کنید. با این حال، GA4 با گزارشهای اکتشافی خود قدمی فراتر میگذارد.

شما الگوهای از پیش ساخته شده ای برای تحلیل های مختلفی که می خواهید انجام دهید یا اگر می خواهید یک گزارش سفارشی تنظیم کنید، دریافت می کنید.
برای مثال، میتوانید از الگوی کاوش «قیف» برای مشاهده سفر مشتریان خود قبل از خرید استفاده کنید.
علاوه بر این، گزارشهای کاوش GA4 گزینههای متعددی را برای افزودن بخشها، ابعاد و معیارهای مختلف به گزارشهای سفارشی شما ارائه میدهد.

در یک یادداشت جانبی، استفاده از گزارش های کاوش می تواند برای مبتدیان دشوار باشد. این گزارشها عمدتاً برای کاربران قدرتمند یا افرادی با دانش پیشرفته Google Analytics است.
یک راه سادهتر برای کشف بینشها، استفاده از MonsterInsights است. این یک داشبورد آماری را در داشبورد وردپرس شما نشان می دهد. بدون ایجاد یک گزارش سفارشی پیچیده در گوگل آنالیتیکس، می توانید به سرعت عملکرد سایت خود را ببینید، چه صفحاتی را مردم بیشتر مشاهده می کنند، و خیلی بیشتر.
امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که تفاوت بین GA4 و Universal Analytics را بیاموزید. همچنین می توانید راهنمای ما در مورد بهترین افزونه های وردپرس و راهنمای نهایی سئو وردپرس را مشاهده کنید.
اگر این مقاله را دوست داشتید، لطفاً در کانال یوتیوب ما برای آموزش های ویدیویی وردپرس مشترک شوید. شما همچنین می توانید ما را در توییتر و فیس بوک
پست GA4 vs Universal Analytics: چه تفاوتی دارد اولین بار در روشا وب ظاهر شد.